måndag 23 mars 2009

Första praktikdagen

När klockan ringde vid 5-tiden imorse så hade jag ingen lust att gå upp. Det va så varmt och skönt under duntäcket. Ovanligt varmt faktiskt. Jag kände på Engla och hon va kokhet- feber. Jag gick in till Erik som låg i Liams säng, väckte honom och berättade försiktigt att han måste vabba idag, Engla e dålig. Jag ringde och lämnade meddelande på dagisets telefonsvarare och sen gjorde jag mig klar för första praktikdagen. Ute va det ett riktigt vinterlandskap, snöat som tusan under natten och allt va vitt så långt ögat nådde.

Praktiken då? Jo det gick kanoners :-). Först kände jag mig bortkommen och förvirrad, hittade inte till personalrummet, men sen gick det bra. Min handledare som jag går med va jättebra. Idag va jag verkligen mest som en svans, har mest bara gått med och tittat på. En väldans massa venprov skulle tas, men inte av mig,  jag ska få pröva på min handledare först innan jag sticker stackars  patienterna. 
En sak som jag hade jättesvårt för va att inte få vårda patienterna som jag är van vid. Innan jag fick barn jobbade jag ju som vårdbiträde och då gör man det mesta; tvättar, handlar, städar, klär på, matar, byter blöja osv. Där jag va idag, på vårdcentralen så handlade patientkontakten om att man delade dosetter, gav medicin, tog prover, insulin, omläggningar av sår mm. Det kändes jätteskumt och tomt att inte göra "mer". Men för det arbetet kommer ju annan personal och tar hand om.
Men en jättespännande dag hade jag iaf :-).

Nu e Engla mycket bättre, ingen feber. Vi ska åka en sväng till IKEA för att införskaffa madrassydd och bäddmadrass till Liam. Om jag lyckas slita Erik och Liam från XBOXen. Suck, killar alltså. 

1 kommentar:

  1. vad härligt att du får stiga upp samma tid som jag, du har hela dagen framför dig!! ;)

    Hur är det med Englisen? Rackarns att ni ska åka på varenda förkylning som tycks gå...

    kramar

    SvaraRadera