lördag 25 april 2009

E-nummer att lägga på minnet

Som jag skrivit förut så håller jag på och läser en bok som heter "Den hemlige kocken". Den handlar om fusket med vår mat.
Nu ska jag lära er (som inte redan visste) något som jag läst i boken.
Det finns 316 E-nummer, alltså tillsatser som är godkända av EU. Av dom så är det speciellt ett man ska hålla reda på, nämligen E621 som är en smakförstärkare. Maten som innehåller detta nummer skulle vara helt oätlig om inte smakförstärkaren tillsatts. Det är mat som har behandlats på ett sånt sätt i den industriella processen att de naturliga smakerna blivit så svaga att maten skulle smaka skiiiit utan E621.
Den kemiska betäckningen för E621 är mononatriumglutamat.
Blä, detta kommer göra att jag håller utkik på innehållsförteckningarna. Står det E621 får jag ta och tänka om lite och försöka hitta nåt annat att äta.

5 kommentarer:

  1. hej gumman. Har läst boken...och det var jobbigt att inse att det finns så mkt skräp i så mkt, men jag håller med att glutamat är viktigt att man undviker. Finns t ex i buljong..ja och sååå mkt annat..man får hålla ögonen öppna. För visst vill man ej ge sina barn eller äta själv något som kan ge alzheimer, trötthet, övervikt...listan kan göras lång. bra att du skrev om det. kram på dig

    SvaraRadera
  2. Ja usch det där är läskigt, vi har lääänge undvikit just det!
    Och en massa andra såklart, bästa är ju att laga själv från grunden..men inte alltid amn orkar/hinner.

    KRAMAR!

    SvaraRadera
  3. fan va äckligt det låter, måste fasen också läsa den där boken!
    sen blir man väl värsta husfrun haha.

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar gumman *puss*
    men jag väger sisådär 20kg mer än dig så jag betvivlar på att du inte skulle kunna passa i det. det bloppar allt på mig med, men på kort står man ju still ;-):-D

    SvaraRadera
  5. Den boken har Tomas oxå läst... Snacka om att man blir skadad... eller ja de é ju vidrigt... men han tjatar om alla E:a hela tiden... på gott och ont :-)

    //A

    SvaraRadera